I wish I was a punk rocker.

2007-06-24

Vi vil ha' Natasja tilbage …

Dagen i dag bød på en svært trist nyhed. Den danske dancehall-musiker Natasja omkom lørdag aften i et biluheld :(

[2007-06-28 Update: Modkraft.dk har en rigtig god nekrolog: "Hun var en af vor egne".]

Natasja var ikke bare et uhyre talent, der stod over for et stort gennembrud herhjemme efter længe at have høstet stor hæder på Jamaica, men havde også altid et stort engagement i kampen for samfundets svage, for frisind og tolerance – ikke mindst i forbindelse med den nyborgerlige pænheds angreb på åndehuller som Christiania og Ungdomshuset. Jeg vil opfordre enhver til at gå ind på hendes MySpace-side og høre nummeret Gi' mig DK tilbage.


Hæj Danmark!

Hvad sker der for dig?

Jeg savner dig, jeg vil ha' dig tilbage
lissom i de gamle dage,
hvor en spade var en sk… yo!

Jeg vil ha' dig tilbage
lissom i de gamle dage,
hvor en fri fugl var fri
og hvor man mente, hvad man sagde.

Hæj Danmark!

Jeg savner dig,
jeg freaking fucking savner dig!
 Du skræmmer mig!
Jeg vil ha' dig tilbage,
for jeg græmmer mig!

Jeg kan se det ske, det' ak, det' ve,
det' Satan og han lægger kræfterne i,
det' nat over dag, det' bæ over ble,
det' død over liv, det' træl over fri,
det' kød på kniv, det' råb, det' skrig,
det' ligner en krig, og det' spild af politi,
det' dødelig gift i min urteté,
og det' noget, de kan li' i det danske parti.
Hele bundet er på sne …
 whoah! … sagde jeg det?
Meget skal man hør', gud bevare mit humør!

Så ta' lidt luft!
 Kom til fornuft og prøv at fat det!
At Staden den var fin, og de vil aldrig ku' erstat' den.
Hele folket blev til grin fra den dag, da de besat' den.
Nu' det værre end det vilde vest — det ku' vi ha' fortalt dem!
Så gi'r de Ungdomshuset væk til en fanatisk sekt,
med et kors-i-røven, hvor er det frækt!

Gi' mig mit land tilbage
lissom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen,
der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen,
min farverige gamle ven.
Gi' mig Ungeren igen,
VI VIL HA' UNGEREN IGEN!
Fjern heroin fra Istedgade,
og lad Staden være Staden.
Hvis du strammer garnet,
jo, så be'r du om balladen.

Det' snak, det' snik,
det' tom retorik.
Det' ik' politik,
det' pis og polemik.
Her kører det fedt,
så vi keder os lidt.
Vi har indsigt.
Hvad med et ulands-kig?

Jo, kloden er slidt, børn er fallit.
Tro mig i Danmark, der har vi det fint,
så ufattelig godt, at det er vores pligt,
at gør' noget godt, der hvor det er skidt.
Verden er vor fremtid, men vi fatter det ik'.
Vi har for travlt med at forpurre vores egen butik.

Så gi' mig Danmark tilbage
lissom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen,
der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen,
min farverige gamle ven.
Gi' mig Ungeren igen,
VI VIL HA' UNGEREN IGEN!
Fjern heroin fra Istedgade,
og lad Staden være Staden!
Hvis du strammer garnet,
jo, så be'r du om balladen.

HEY!

En helt unik energi,
men se, økonomi er ganske fri for empati,
 har ingen pli.
Eks-hippier, skabsrygere,
der vælger at tie, kom nu i gang!
 I har vist noget, I skal sige!

Rødvin og piller,
hele fuckin' landet chiller
og ungdommen bli'r vilder'.
Fler' og fler' sniffer, sniffer
 … kokain fra Kap Horn til Berlin.
Jo, et junkfrit røgmarked er en rim'lig sjælden ting,
 men vi havde et!
Meget skal man hør', Gud bevare mit humør.
Tror de selv, at de kan lægge byen tør?
Se, toppen fatter ik' en dør af, hvad de gør.
Sådan vil det være, sådan har det altid været før.

HEY! Det sprog, de taler, hedder kroner og ører,
og en grådig mand har aldrig været svær at forføre.
Se, grådighed går hånd i hånd med magt, og større vil ha' større.
Mere vil ha' mere, staten er jo helt opp' at køre.

Ta' lidt luft!
 Kom til fornuft og prøv at fat' det!
At Danmark har det fint, og USA ka' ik' erstat' det!

Gi' mig Ungeren igen,
VI VIL HA' UNGEREN IGEN!
Gi' mig København igen,
MIN FARVERIGE GAMLE VEN!
Gi' mig frisindet igen,
VI VIL HA' FRISINDET IGEN!
Gi' mig Danmark tilbage,
LISSOM I DE GAMLE DAGE!
Få lidt styr på Istedgade,
OG LAD STADEN VÆRE STADEN!
Hvis du strammer garnet, yo,
SÅ KVÆLER DU JO BARNET!

Jeg savner dig, jeg vil ha' dig tilbage,
lissom i de gamle dage, hvor en spade var …
 YO!
Jeg vil ha' dig tilbage lissom i de gamle dage,
hvor en fri fugl var fri, og hvor man mente, hvad man sagde.
 HEY!
Gi' mig mit Rabalderstræde og få styr på Istedgade,
 YARH!
Kom nu, for fanden!

24 kommentarer:

viktor sagde ...

FUCK!!
Det gør ondt i hjertet at hun skulle dø. Det stikker og synker.
Hun der havde så meget at fortælle Danmarks unge. Jeg er ordløs og vil ikke tro det.
Det trøster ikke stort, at hun bliver kult.

viktor sagde ...

Skrev du selv teksten af?
Jeg tror, du glippede noget.
Hendes word-spit er osse tjept.

Fucking trist ...
Jeg drikker din gravøl, Natasja.

Hades haller kan ikke slukke din livsgnist.

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

Ja, det er forfærdelig trist :( Hun kunne have virket så meget godt.

Jeg skrev selv teksten af, men ikke det hele. Hun er en tand hurtigere, end normale dødelige kan følge med til.

Mawda sagde ...

Øv hvor er det bare tarveligt og uretfærdigt....har gået og hørt hendes sange i 2 dage nu...det er så sørgeligt :(

en så klog og skarp pige...øv

mawda

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

Ja, hun havde en skarp tunge og hjertet på rette sted. En sjælden kombination, hvilket bare gør savnet tungere :(

(PS: Jeg har nu forsøgt at gengive hele teksten, men jeg kan sagtens have hørt forkert her og dér.)

Anonym sagde ...

Hvil i fred Lille T....

Ved i om man kan få fat i Gi' mig DK tilbage på cd?

For inde på hende myspace står der download, men men kan ikke downloade den.
Synes teksten er kanon fed så vil rigtig gerne have fat i den så jeg kan spille den for alle mine venner.

Peace...

MissPiggy-Terney sagde ...

hey det var mig der spurgte til "gi' mig DK tilbage"....
måtte hellere lige vise hvem jeg er så jeg evt. kan få et svar....

Kiwi sagde ...

Dejligt at se nogen andre end mig har fundet den sang. Kan virkelig ikke lade være med at tæke det som ogle af hendes sidste ord (sangen skulle have været på hendes nye cd)
Om et Danmark som bare bliver mere og mere ulideligt at leve i, så pisse godt beskrevet af hende.

Men en lille rettelse,

"Det er noget de kan li i det danske parti, helt fucked up på sne, wow.."osv osv.

Men det er ikke "hele bundet på sne" det er "helt fucked op på sne"

(Som hun dog kan sige det:D )

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

@MissPiggy-Terney:
Den findes ikke p.t. på en cd-udgivelse, men der er tale om måske at lave en posthum udgivelse, så det kan være, det bliver muligt at købe den engang. I dagene lige efter Natasjas død var den til fri download på hendes MySpace-side, men det blev hurtigt ændret igen, så det kunne jo tyde på, at nogen var interessert i at bevare copyrighten til senere brug ...

@kiwi:
Ja, det er en vildt fed sang, og meget rammende som et sidste budskab fra Natasja, når det nu skulle være ...

Jeg har selv "aflyttet" teksten, så der kan sagtens være nogen tvivl om, hvorvidt jeg har hørt rigtigt alle steder. Oprindeligt havde jeg egtl. også skrevet "helt fucked up på sne", som du foreslår, men en anden foreslog den nuværende læsemåde, som jeg lod mig overbevise af. Synes ikke rigtig jeg kan afgøre i sangen, om hun synger det ene eller det andet.

Anonym sagde ...

Er der ik nogen der ha
¨gi' mig dk tilbage¨ på deres
pc ?
- Er bare en great skam man ik kan hente den på hendes side mere !

¥z sagde ...

"I Danmark er jeg født", hvor "Gi’ Mig Danmark Tilbage" bliver skæring nr.5 udkommer den 24 september.

ernisverige sagde ...

Hej Rasmus!
Jag heter Ernesto och är läkare med examen utanför EU. Vet du vilka villkor finns i Danmark för att få legitimation som läkare där?

Tack

Ernesto

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

@¥z

Tak for info! Det glæder jeg mig til!

@ernisverige

Nej, jeg ved desværre ikke noget særligt om det, andet end at den slags varetages af Sundhedsstyrelsen. På deres hjemmeside fandt jeg dette pdf-dokument, som måske kan bringe dig en smule videre.

Double'B sagde ...

Ja, man kan godt købe hendes sang "Gi mig DK tilbage" hvis man køber hendes
cd "I Danmark er jeg født" som kommer
den 24 septemper
-------------------------------------
Her er et link hvor du kan se hvilke andre sange som er på cd'en: http://www11.cd-wow.com/detail_results.php?product_code=2385897

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

@Double'B

Tak for info. Det vil jeg glæde mig til!

Kitty sagde ...

Giv mig danmark tilbage
- ligesom i de gamle dage.

Natasja satte et vigtigt præg. Hele min familie hører hendes musik, hele tiden. Lige siden hendes nye plade udkom har den ligget på anlægget. Det stikker helt inde at sådan en smuk sjæl skulle dø.

rest in peace. <3

Anonym sagde ...

Jeg bryder mig ikke specielt om hip-hop/raegee eller lign., men jeg må indrømme, at jeg virkelig har forelsket mig i dette nummer. Lyrikken er fantastisk, genialt skrevet, gennemført, dyb og underholdende. Det er en skam, Natasja kom ud for den ulykke.

Ole! sagde ...

Jeg er egentlig en gammel torsk. (42) Jeg blev dybt berørt af Tasja's død.
Har en datter på 14.Elsker musik. Jeg blev rystet, da Ungeren fik lov til - uanfægtet - at blive ryddet. Imod vold whatsoever. Kraftige protester er nødvendige. Vi SKAL ha' en Unger - også i Randers..
Opdagede Natasja; Gi MIG Ungeren tilbage

Anonym sagde ...

hørte godt nok ikke særlig meget hendes sange særlig meget dengang.
men den her sang/tekst er genial. hun er et forbillede! (det sku sørgeligt)

Anonym sagde ...

"fåden er slidt", ikke kloden

Anonym sagde ...

nu må i kraftedeme holde op,,,,der dør 8000 mennesker på verdensplan hver dag...Vi skal Alle dø,,, til Stor overraskelse for mange af jer Sikkert,,,hver gang et menneske dør er det en stor sorg for dem som elskede det menneske,,,,det er bare en del af livet,,,og ved i hvad I skal selv dø!!!!!Ja det lyder underligt men det skal i altså og det skal jeres børn også og deres børn!!!! tAG jER NU SAMMEN I EN verden med 7 milliarder mennesker vil der uværligt forekomme mærkelige ting. Der dør mennesker også herhjemme hver dag under urimelige omstændigheder,,,er det mindre tragisk eller hvad???
Intet menneskeliv er mere værd end noget andet,,,men det ser ud som om at i i denne tråd mener at det ikke er tilfældet, hvor må I have små tanker om Jer selv!!

Rasmus U. Pinnerup sagde ...

Kære fulde hysteriker

Jo, der er forskel på mennesker. Visse mennesker er mere værd end andre, fordi de gør en større forskel end andre. Natasja gjorde en stor forskel for det bedre, så derfor er hendes død langt mere tragisk, end hvis en person, hvis levebrød er at udbytte og skade andre, døde.

Sinister E sagde ...

Det var dog sørgeligt at skændes om hvorvidt eet menneskeliv er mere værd end et andet... Selvfølgelig er det ikke det.. Derfor vil Natasja stadig blive savnet, så lad dog folk der sørger have deres sorg i fred. Ses på den anden side folkens ;)

Anonym sagde ...

Hej ;)!
Min veninde og jeg er lige midt i eksamen, hvor vi har analyset Natasjas 'gi mig danmark tilbage'.. og vil bare lige sige, at teksten altså ikke er skrevet korrekt af - så hvis der er andre, som skal bruge natasjas tekst, skal i lige tjekke nogle andre sider ud også for at få den rigtige tekst. :)

Men super dejligt, der er nogen, der har brugt sin tid på at skrive den ind - det var lige en hjælpende hånd, tak!

Mvh. Line og Signe.