I wish I was a punk rocker.

2007-04-02

Folket og kun folket ...

Nu har jeg gået en uge herhjemme som i en døs og forsøgt at komme til hægterne. Først de sidste par dage er det begyndt rigtigt at gå fremad, men stadig er jeg ikke helt i kampform. Ud over hævelsen, der ikke synes at have travlt med at fordufte, har jeg mestendels været plaget af en generel anæmisk døsighed, der har bevirket, at jeg har gået svimmel og modløs rundt.

Jeg har forsøgt at bøde på det ved et par rekreative lunteture på volden i det lyse forårsvejr, men selv disse har været sært døsige og med hyppige stop for ikke at miste balancen. Heldigvis havde jeg ikke noget, jeg skulle nå, så jeg har kunnet tage mig tid til sågar at gå volden rundt og nyde det fantastiske miljø på Christianias vold, som Thor Petersen endnu ikke har fået "normaliseret". Det er en velsignelse, at der en stund endnu findes steder i København, hvor man kan slentre rundt i forårssolen under en åben himmel uden at folk peger fingre af én, selv om man har været gennem en operation, der giver én en umiskendelig lighed med Boss Nass.

Stemningsbillede fra Danmark, 2007

Hævelsen og de blå mærker var selvfølgelig forventelige, men det har overrasket mig lidt, at jeg har været så svimmel og døsig, som tilfældet er. Mit bedste bud er, at det hænger sammen med, at jeg angiveligt tabte ca. 1,5 L blod under operationen, hvilket vist nok er ret meget. Et voksent menneske har normalt ca. 5-6 L blod, så et blodtab på 1,5 L vil angiveligt bevirke en betydeligt mindre effektiv iltforsyning til forskellige dele af kroppen, hvilket velsagtens kan forklare svimmelhed og generel malaise. Det første døgns tid efter operationen fik jeg intravenøst ringer-laktat (en opløsning af forskellige salte i vand) gennem et drop i venstre hånd for at genoprette blodvolumen, hvilket sker ret hurtigt under sådanne forhold, men det er ikke gjort med at få rørsystemet fyldt op igen.

Blodets evne til at bære ilt til organismens dele afhænger af mængden af røde blodceller (erytrocytter) i blodet, og mistede blodceller erstattes ikke af ringer-laktat - her må der andre spillere på banen. I alle kroppens store knogler findes den såkaldte røde knoglemarv, der ustandseligt er beskæftiget med allehånde gavnlige gøremål, herunder bl.a. en proces kaldet erytropoese, hvorved den danner røde blodceller med en hastighed på ca. 2 mio. celler i sekundet. Hvor højt dette tal end lyder, siger man normalt, at det tager kroppen en tre-fire uger fuldt at kompensere for det tab af røde blodceller, der finder sted, når man donerer en portion blod. En sådan bloddonation er typisk på 450 mL, så min plagsomme svimmelhed fordufter nok ikke sådan lige med det samme ... måske skulle jeg overveje at prøve EPO ;)

Nå, jeg har sat mig for - malaise til trods - at forsøge mig med at overvære et par lektioner på uni i morgen, så jeg vil se at komme i seng. Godnat.

2 kommentarer:

Sjyll sagde ...

Jeg kan personligt bevidne, at du ikke ligner den dér grimme tudsemand...

Stine sagde ...

Stakkels Smudes. Jeg føler med dig. Os med mærkeligt gebis må stå sammen.