I wish I was a punk rocker.

2006-06-25

Roskildetid!

Roskilde står for døren, og gæt, hvem der glæder sig ;) Meteorologerne er ganske vist vendt på en femøre og har erstattet deres løfter om godt vejr med trusler om regn, men de skal ikke kue mig. Jeg har pakket regntøj og gummistøvler - så burde den være i vinkel. I dag søndag, når jeg har sovet ud, går turen til Roskilde - whee!

På falderebet vil jeg påtage mig at berette om min seneste fascination - det færøske vikingemetalband Týr, som jeg nærmest ved et tilfælde faldt over for en uges tid siden og efterfølgende ikke har kunnet få ud af hovedet. De har udgivet to albums, hvor de bl.a. indspiller gamle (hovedsageligt færøske) kvad i metal-inspirerede udgaver, og det lyder fantastisk. Særligt de traditionelle færøske kvad, der er overleveret mundtligt på færøerne siden vikingetiden, virker utroligt godt. Det vel nok bedste nummer er Regin Smiður - baseret på Sigurdskvadet, der fortæller om sagnhelten Sigurd (på færøsk Sjurður), der besejrede dragen Fafner. Et par andre smagsprøver er Ormurin Langi og Hail to the Hammer.

At jeg blev opmærksom på Týr var nærmest et tilfælde, men jeg kan vist roligt sige, at jeg er inde i en periode, hvor jeg er enormt fascineret af færøsk sprog og kultur - og ikke mindst traditionel færøsk musik og sang. Der er noget storladent ved dette gamle sagafolk, der isoleret på stormomsuste øer langt ude i Ægirs rige har bevaret disse gamle kvad og sagn fra mund til mund gennem sekler ... akja, den romantik. Og så lyder sproget også sejt, omend det ikke just er let at lære; ikke mindst fordi skriftsproget er meget konservativt og således kun i meget ringe grad stemmer overens med udtalen. Men nok om det ... nu gælder det Roskilde!

Ingen kommentarer: